Tips til jeres facebook side

Facebook virker kun, hvis man er aktiv og arbejder med det over lang tid.

De første, der synes godt om jeres kursus, vil være personer i jeres umiddelbare netværk. Det er ikke for deres skyld, at I laver en Facebook side. Jeres mål er at fange jeres venners venner.

Få delt siden til alle spejdere i jeres netværk og sørg for, at siden er interessant samtidig med at staben virker kompetent. På den måde kan I få jeres netværk til at anbefale jeres kursus til folk i deres omgangskreds, og sådan begynder der at ske noget.

Lav en strategi for, hvordan siden skal bruges.

Hvad skal der lægges ind på siden? Gode råd om friluftsliv? Rundtur på lejrpladsen? Præsentation af staben? Billeder fra planlægningsweekend? Deltagerberetninger fra tidligere kurser?

Hvad skal ikke være med?

Læg en plan og hav en i staben, der står for siden:

Tid Beskrivelse Ansvarlig
Uge 22 Billeder fra sidste års kursus Peter
Uge 23 Nedtælling – 42 dage tilbage Signe
Uge 24 Video om et af kursets centrale emner Peter
Uge 25 ... ...

En god tommelfingerregel er at have et opslag om ugen og hver dag være opmærksom på, om nogen har skrevet til siden med spørgsmål.

Hvem er jeres målgruppe?

Det er ikke sikkert, at jeres kommende spejdere er på Facebook. Facebook har en aldersgrænse på 13 år, og jeres netværk er måske ikke fyldt med mennesker i den alder, I søger. Sørg for også at henvende jer til ledere og forældre, som kigger med.

Yngre spejdere er oftere på Instagram og Snapchat end Facebook. Skulle I lave noget der også?

Fat jer i korthed

Folk bliver ikke tiltrukket af store blokke med tekst eller lange videoer, der går i detaljer om opvaskefaciliteter. Brug et enkelt billede eller en video på under 2 min. Det er fint at lægge tekst ind over billedet eller bruge skilte med tekst i videoen – der er også kun plads til 1-2 sætninger.

Gør jeres kursus genkendeligt

Lav et tema i jeres kommunikation. Er I glade for farven rød? Har I et logo? Har I en maskot? Har I en talemåde eller et andet kendetegn, som kan gå igen i jeres opslag?

Gentagelser virker godt, og folk kan nemmere kende jeres kursus, når de ser jeres kendetegn. Læg et logo på alle billeder eller optag kun med håndholdt kamera, så der er noget, der går igen. Gentagelser virker godt.

Giv jeres følgere noget

Hvad får man ud af at synes godt om jeres side? Nyheder? Sjove indslag? Inspiration?

Jeres følgere er jeres venner. Sørg for, at man får noget ud af at være jeres ven. Det er ikke det samme som at i skal give jeres følgere fysiske gaver – de skal bare føle, at de får noget ud af at trykke synes godt om.

Hvad er det unikke ved jeres kursus?

Der er mange kurser at vælge imellem, så hvorfor skal man vælge lige præcis jeres kursus? Hvad gør I anderledes? Har I fokus på et bestemt emne? Har I en holdning til økologi, genbrug eller bæredygtighed? Samarbejder I med nogen uden for korpset? Foregår det et spændende sted?

På alle kurser får man oplevelser og nye venner, så det kan I ikke nøjes med at fremhæve for at sælge jeres kursus.

Hvad får jer til at brænde for spejderkurser?

Fortæl, hvorfor I selv er med i staben. Havde I nogle gode oplevelser som deltagere, som I gerne vil give videre? Skal I selv lære noget ved at være i stab? Elsker i friluftsliv?

Ved at fortælle hvorfor man laver kurser, kan andre relatere til jer som stab og kursus.

Støt op om siden

Facebooks algoritme viser jeres opslag til flere mennesker, hvis der bliver interageret med det tidligt. Lad hele staben støtte op om siden ved at like, tagge og dele opslagene. Det får Facebook til at se jeres opslag som mere værdifulde – og viser dem så til flere mennesker.