Foto: Johny Kristensen
08-06-2016
Når nu vi selv synes vi har verdens bedste fritidstilbud, hvorfor er der så alligevel så mange børn og unge der ikke bliver spejdere? Og hvorfor bliver vi færre og ikke flere spejdere? Det give en ny undersøgelse en del af svaret på.

En utydelig spiller med et stort potentiale

Der er en kløft mellem danske unges interesser og behov, og hvad de oplever, at spejderne kan tilbyde dem. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har foretaget for Spejderne. 

Kløften består i, at børn og unge i dag bliver stærkt motiveret af konkurrence og progression - altså at blive bedre til noget - og i det perspektiv bliver spejder ikke opfattet som et særlig attraktivt tilbud, konkluderer undersøgelsen. 

Og netop den pointe kan være en medvirkende årsag til, at blandt andet KFUM-Spejderne ikke oplever den medlemsfremgang, vi ønsker. 

Fokus på stolthed og selvværd frem for konkurrence
Men hvordan kan man så rekruttere børn og unge, når nu spejder netop ikke handler om konkurrence?

Undersøgelsen tyder på, at man ved at fremhæve progressionen i spejder, kan positionere sig selv som en mere interessant spiller på "fritids-markedet". 

Stolthed og progression har tendens til at blive defineret meget snævert som "konkurrence". 
I fht fritidsinteresser handler det om at éns hold vinder eller at man selv bliver en bedre forsvarsspiller, en mere udholdende svømmer eller vinder flere kampe på tennisbanen.  

Men ved at udvide begrebet "progression" til også at omhandle personlige og sociale kompetencer, kan spejderne skabe en position som er lige så attraktivt for målgruppen. 

Og hvordan gør man så det?
Følgende kompetencer ved spejder bliver fremhævet som elementer, som tiltaler børn og unge: 

  • Man bliver selvstændig og lærer at klare sig selv
  • Man opnår personlig udvikling - progression ifht sig selv
  • Man lærer at flytte sine egne grænser
  • Man opnår selvværd fordi sammenholdet styrker troen på egen værd
  • Man opnår evne til at lede

Undersøgelsen skitserer, hvordan spejderne - ved at fokusere på stolthed og selvværd som et supplement til den klassiske konkurrence har mulighed for at skille sig ud og tiltrække børn og unge.  

Om undersøgelsen

Foreningen Spejderne har i foråret gennemført en undersøgelse for at opnå en dybdegående viden om børn og unge mellem 11-22 års behov, adfærd og deres interaktion.

Hvad optager dem, hvad er drivere og barriere for målgruppen og hvilket sprog skal benyttes for at nå ind til målgruppen?

Der er  gennemført 8 duo (ikke-spejder og spejder) og 16 single (ikke spejder) interviews med målgruppen.

Du kan se undersøgelsens rapport her

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer