Foto: Johny Kristensen
18-08-2016
Hvilke slags aktiviteter appellerer til Udtrykke følelser? Hvilke aktiviteter tiltrækker og hvilke afskrækker? 5 artikler giver dig et billede af hvordan du bedst tilpasser dine aktiviteter til målgruppen, der er opdelt i 5 arketyper.

Kender du typen? #UdtrykkeFølelser

Der findes mange forskellige slags aktiviteter, der hver har forskellige formål. Det er for eksempel ikke attraktivt for en konkurrencefokuseret spejder, at skulle lave stille aktiviteter, der handler om refleksion.

En undersøgelse udarbejdet for Spejderne viser, at børn og unge mellem 11 og 22 år kan inddeles i 5 hovedgrupper også kaldet arketyper. Hver arketype har sine egne præferencer, og det er derfor vigtigt at vide, hvordan man tilpasser sine aktiviteter bedst. Dog er alle personer ikke ens, og en arketype afspejler kun de grundlæggende og beskrivende fællestræk i målgruppen.

Hvem er ’Udtrykke følelser’?

Denne arketypes fokus er på refleksion og symbolik i forhold til aktiviteter og hvilke følelser, der er forbundet med. Denne arketype maler og danser ofte, og bruger disse som udtryksformer. Tempoet skal være stille og roligt, så der er plads til fordybelse. Det stærke sammenhold og fællesskabet er drivkraften for arketypen. Undersøgelsen viser, at det er svært at finde sådan et fællesskab andre steder. Dog kan spejder virke for primitivt og beskidt, hvis der ikke er ordentlige toiletforhold og lignende, hvilket kan afholde denne type for at starte til spejder.

Forslag til aktiviteter

Som sagt bliver Udtrykke følelser motiveret af aktiviteter med tid og plads til at tænke samt reflektere. I højre informationsboks ses en række aktiviteter, du kan benytte. Enten som de er, eller du kan bruge dem som inspiration, og lave dine egne aktiviteter.  

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Wilke i marts 2016. Den er foretaget for at få en dybdegående forståelse af børn og unge i alderen 11-22 år. Der er fokus på behov, adfærd og holdning til spejderne.

Læs undersøgelsen her

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer