Kandersteg International Scout Centre bliver hvert år besøgt af mange danske spejdere. Foto: © WSB Inc. / Victor Ortega
17-06-2019
Sommerferien står for døren, og med den kommer sommerlejre i ind- og udland. Læs hvilke fem ting, I skal være opmærksomme på, hvis turen går til udlandet.

Fem ting I skal være opmærksomme på, når I tager på sommerlejr i udlandet

Af Andreas Thørring Bastrup

Sommerferien nærmer sig, og det betyder for manges vedkomne sommerlejr i Danmark eller udlandet. Hvis I skal til udlandet kommer her 5 ting, som I skal huske i forbindelse med turen ud af landet.

1. Bestil et Spejderpas ved Administrationscenteret

Spejderpasset er et internationalt introduktionsbrev, der tjener som bevis på, at I er medlem af et internationalt anerkendt spejderkorps. Ligeledes betyder det, at I er dækket af korpsets ansvarsforsikring. Med et Spejderpas kan I også opnå reduceret pris ved ophold på udvalgte spejdercentre som f.eks. Gilwell Park i England og Kandersteg i Schweiz.

Blanketten til ansøgning om Spejderpas finder I her.

Vær opmærksom på, at I selv skal sørge for, at spejderne er dækket af en rejse- og sundhedsforsikring under jeres udlandstur, hvis det er nødvendigt.

2. Sørg for at have helbredsoplysninger på jeres spejdere

Hvis uheldet skulle være ude, og en af jeres spejdere skal tilses af sundhedspersonale i udlandet, er det vigtigt, at I har oplysninger om alle spejdernes helbred. Helbredsoplysningerne skal gerne inkludere oplysninger om: kroniske sygdomme, akutte anfald, fast medicin, kost og allergier samt kontaktoplysninger til forældre/værge.

I kan enten indsamle oplysningerne på et separat helbredsskema eller registrere i Medlemsservice. Det er dog vigtigt, at I følgerne regler i GDPR, da helbredsoplysninger betragtes som følsomme personoplysninger.

3. Kontakt med forældre og spejdere

Når I rejser udlands, kan det være en god idé at have en kontaktperson i Danmark (hjemmelederen), som I kan komme i kontakt med hele tiden, ligesom hjemmelederen også skal kunne komme i kontakt med jer, hvis det bliver nødvendigt. Hjemmelederen kan med fordel være gruppelederen, bestyrelsesformanden eller en anden fra gruppens lederstab eller ledelse.

Ligeledes er det også vigtigt, at I har kontaktoplysninger på spejdernes forældre/værger, så I kan kontakte dem, hvis det bliver nødvendigt. Forældrene bør også få udleveret telefonnummeret til hjemmelederen samt til mindst én af de ledere, som er afsted.

Sørg ligeledes for at undersøge, om jeres telefoner virker på destinationen for jeres rejse, og om der eventuelt kan komme en ekstraregning for udlandstelefoni.

4. Hvis I flyver med rygsæk

Som spejder pakker man selvfølgelig i rygsæk – specielt, hvis sommerlejren byder på vandring med oppakning. Det er dog ikke alle lufthavne, der er lige glade for rygsække.

De mange stropper og spænder har det med at sætte sig fast i bagagehåndteringens transportbånd, og det er derfor anbefalelsesværdigt at spejderne anskaffer sig en flightbag, som rygsækken kan pakkes i, før den afleveres ved bagage drop.

5. Sundheds- og rejseforsikring

Mens spejderpasset sørger for, at I er dækket af korpsets ansvarsforsikring, skal I selv sørge for, at spejderne er dækket af en rejse- og sundhedsforsikring.

Hvis I rejser indenfor EU, skal jeres spejdere medbringe det blå EU-sygesikringskort. Sygesikringskortet viser, at kortholderen har ret til behandling på samme vilkår som borgerne i det land, han eller hun rejser i. Derfor skal kortet medbringes, hvis I rejser til et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz.

Rejser I derimod indenfor de nordiske lande, er det ikke nødvendigt at medbringe det blå EU-sygesikringskort.

Kortet bestilles på Borger.dk.

Rejser I til andre lande end de ovennævnte, er I hverken dækket af det gule eller blå sygesikringskort. Derfor bør I enten tegne en fælles grupperejseforsikring eller bede spejderne tegne en privat rejseforsikring hos deres eget forsikringsselskab.

Hvis uheldet er ude

Skulle I støde på problemer under jeres ophold i udlandet, kan I kontakte Administrationscenteret, som vil prøve at hjælpe jer hurtigst muligt. I kan komme i kontakt med Administrationscenteret på info@kfumspejderne.dk eller tlf. 70 10 26 66.

Hvis uheldet er ude, og I oplever et alvorligt uheld, en ulykke eller en anden situation, som kan opfattes som en krise, skal I kontakte en fra korpsets kriseberedskab. Beredskabets rolle er at sørge for, at krisen bliver håndteret efter korpsets retningslinjer i samarbejde med udviklingskonsulenterne og dig, hvis du ønsker det. Kriseberedskabet består af:

Vær opmærksom på ændrede åbningstider og aktuel vagtplan for kriseberedskabet. Du kan altid se aktuelle informationer her.