Foto: Sct. Michael Gruppe
09-09-2019
32 spejdere fra Sct. Michael Gruppe i Slagelse tilbragte en uge på Kandersteg International Scout Centre i Schweiz. Her skriver gruppen om deres tur.

Dagbog fra Kandersteg: Sct. Michael Gruppe på tur i Schweiz

Af Emma Elgaard Larsen, Sct. Michael Gruppe

Fredag d. 19. juli gik starten på en uges hæsblæsende spejdereventyr i de schweiziske alper. Vi havde 20 timers togtur foran os med både korte og længere stop i henholdsvis Kolding, Hamborg, Basel og Bern.

De første par dage bestod af at sætte vores lejrplads op samt deltage i flere af KISC's aktiviteter, som er guidet af The Pinkies. Pinkies er de frivillige, som arbejder på spejdercentret i alt mellem tre måneder og flere år. Aktiviteterne bestod af flaghejsning og velkomst samt lege og konkurrencer på sportspladsen.

Søndag aften deltog vi i International Evening, hvor vi hjemmefra havde forberedt os – vi havde medbragt koldskål, leverpostej og rugbrød. Det var en hyggelig aften med nye venskaber og gode snakke om spejderarbejdet i de respektive lande.

Op i alperne

Tredjedagen stod på vores første møde med de barske schweiziske bjerge. Turen gik ad en ikke helt ordinær rute gennem det stejle terræn, indtil vi nåede toppen af Rodelbahn. Her fik vi alle en tur, inden vi gik videre til Oeschinensee - en fantastisk turkis smeltevandssø højt oppe i bjergene. Efter en god portion sol, badning og afslapning fortsatte hejken ned af bjergene og tilbage til spejdercenteret, hvor en god Messenger of Peace Barbecue ventede os.

Efter en god opvarmningshejk og en velfortjent nattesøvn skulle vi igen på hejk. Denne gang en noget længere og mere udfordrende en af slagsen. Hvem havde troet, at det var muligt? Juniorspejderne fik et forspring og blev sendt afsted med bus, mens tropsspejderne tog hele hejken til fods op til Gfellalp hytten i 1847 meters højde.

Varm og vild natur

Vi gik hele dagen i 30 graders varme omringede af den vilde og uberørte natur, som blandt andet bød på klipper, gletchere og vilde stenbukke. Den sidste stigning op til hytten bød på 400 højdemeter i løbet af en enkelt kilometer, så ved ankomst var vi alle godt udmattede og klar til en god portion aftensmad. Juniorspejderne var ankommet i god tid og havde derfor forberedt maden til, da tropsspejderne ankom.

På andendagen af hejken gik juniorspejderne den lange rute hjem til spejdercenteret, mens tropsspejderne fortsatte op i bjergene for at klatre omgivet af lyden fra et fossende vandfald og bjælderne fra en stor flok får.

Efter en lang dag med klatring gik turen atter ned til dalen, hvor tropsspejderne blev kørt med bus tilbage til spejdercenteret. Hejken var helt klart et af højdepunkterne og en berigende oplevelse for alle.

Tid til afslapning

Efter hejken til Gfellalp havde vi i høj grad brug for et bad og en dag med ren afslapning. Vi lagde vores liggeunderlag ud på rad og række i skyggen, hvorefter der var tid til både middagslur, kortspil og slikspisning. Der var dog også nogle spejdere, som fortsat havde lidt energi i sig, som tog på Geocaching samt gennemførte aktiviteten Eco-I-Spy.

Torsdag og fredag havde vi nogle lidt mere rolige dage foran os, idet vi blot havde få booket aktiviteter hos KISC. Alle spejdere fik på skift prøvet aktiviteten Juicinator, og senere blev halvdelen sendt på Jacob’s Ladder og den anden halvdel på Low Ropes Challenge. På Low Ropes Challenge gik der sport i den, hvorfor spejderne skiftevis løb banen på tid.

De sidst aftener i Kandersteg

Torsdag aften overtog to kommende ledere styringen og sendte spejderne på orienteringsløb i nærområdet, mens lederne nød en aften på en restaurant længere nede i byen.

Fredag trak et uvejr ind over Kandersteg, da der skulle have været afholdt International Campfire. Det blev desværre til en aflysning på grund af vejrvarslerne. Øv, det havde vi ellers virkelig set frem til. Det resulterede dog i, at spejderne havde god tid til at få pakket taskerne, så alle var klar til check ud og afgang lørdag formiddag.

Se mere om turen

Er du nysgerrig på at høre mere om vores tur, kan du finde os på Facebook: Sct. Michael Gruppe Slagelse. Her er der både flere billeder og film fra vores oplevelser i Kandersteg.

Har I noget, I vil dele?

Hvis din gruppe har en historie, I vil dele, kan I sende den til kommunikation@kfumspejderne.dk.

I kan også låne KFUM-Spejdernes Instagram, hvis I har noget spændende at vise. Læs mere om det her.

Foto: Sct. Michael Gruppe Sct. Michael Gruppe Sct. Michael Gruppe Sct. Michael Gruppe