Foto: Foto Johny Kristensen

Vandreskjold

Formål

Spejdere vandrer for at udfordre sig selv fysisk og for at styrke sammenholdet i flokken, patruljen eller troppen.

Derfor gør vi det

En vandretur giver spejderne fysiske udfordringer, og samtidig er der en mental udfordring i at skulle tilbagelægge en længere distance til fods. Det er derfor vigtigt med grundig planlægning, både individuelt og i fællesskab, hvis alle skal gennemføre vandreturen.

I kan vælge at følge aktivitetsforslagene nedenfor, eller I kan vælge andre aktiviteter, der også opfylder mærkets formål.

Aktivitetsforslag

1. Lær om godt udstyr til en vandretur, fx fodtøj, rygsæk, beklædning.

2. Lær om sund mad til vandreturen.

3. Lær om sikkerhed på vandring, fx færdselsregler, reflekser og lygter.

3. Lær om behandling af vandreskader, fx vabler og forvridninger.

4. Planlæg en vandrerute med oplevelser eller seværdigheder undervejs.

5. Gå en eller flere træningsture forud for vandreturen som fysisk og mental træning.

6. Gennemfør en vandretur:

Bæver: 10 km på én dag.

Ulv: 10 eller 20 km på én dag.

Junior: 20 km på én dag eller 30 km på ét døgn.

Trop/senior: 30 eller 40 km på ét døgn eller 50, 75 eller 100 km på to døgn.

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer