06-07-2017
Facebook kan både bruges til at finde nye medlemmer, men er også god til at kommunikere med jeres nuværende medlemmer.

Opdater gruppen med Facebook

Find nye medlemmer og ledere på Facebook  

I kan bruge Facebook aktivt både internt i gruppen, men også til at give potentielle medlemmer et indblik i spejderlivet.  Facebooks muligheder for at tagge, annoncere og dele, giver jeres gruppe gode muligheder for, at nå ud til børnefamilier i jeres område. 

Lukket eller offentlig facebookside 

Husk at så længe jeres side er offentlig, så kan alle se indholdet. Er siden eller brugeren til internt brug, skal i gøre den hemmelig eller lukket. Det kan være rart at have en facebookside som kun er for medlemmer og en offentlig i bruger til promovering af gruppen. 

Kommunikation med medlemmer og forældre 

Det er kanon med en lukket facebookgruppe, når i skal kommunikere til jeres medlemmer. Mange af jeres unge spejdere har en profil på Facebook, som de tjekker flere gange om dagen, det samme gælder forældrene til jeres yngre spejdere. 

Det er altså i jeres lukkede gruppe i kan lave opslag om: 

  • Begivenheder og ture
  • Opslag om glemt tøj 
  • Fotoalbum med ALLE billederne fra sidste tur
  • Spørge om hjælp fra forældre/spejdere
  • Efterlyse forsvundne ting 

Det kan være en god idé at gøre lidt reklame for jeres interne facebookside i gruppen. Så i kan nå så mange af jeres medlemmer som muligt, når i laver et opslag.

Et digitalt visitkort 

Den offentlige facebookside skal i fungere som et digitalt visitkort. Her skal tænke over, hvad udenforstående og måske potentielle medlemmer har brug for og lyst til at læse, det er også her jeres samarbejdspartnere og sponsorer kan kigge med. 

Det er altså her i skal opdatere med nyheder, kommende aktiviteter og udvalgte billeder fra jeres gruppe. 

Der er mange muligheder for at booste opslag. Her kan man for en sum annonce-penge få opslaget ud til specifikke brugere på Facebook. Det har vi brugt aktivt i projektet Flere spejdere i København med gode resultater.

Åbner i for eksempel for et ulvehold om et par måneder kunne i prøve at annoncere på Facebook.  

Lisbeth_Birkelund_Simonsen2016-09-26Foerstehjaelp05__1_.jpg

Nye spejdere i Sydhavenen, kom og vær med! Sydhavnen Spejdergruppe åbner ulvehold fra august 2017 i kan melde jer til allerede nu. Hos KFUKM-Spejderne er ulve er spejdere fra 2.og 3. Klasse. Vi mødes hver onsdag kl 18:30. 

Boost opslaget, så det når ud til mænd og kvinder i alderen 25-40 år i jeres område, måske er det startskuddet for deres børns spejdertid. 

Jeres offentlige facebookside kan også være et godt sted at søge efter ledere. Søger i efter nye ledere så gør det i øvrigt klart, at man ikke behøver ledererfaring. 

Det gode opslag 

Der findes ingen færdig opskrift på det gode opslag, men man kan med fordel følge de nedenstående råd. 

Fat jer i korthed 

Et opslag på Facebook får ikke mange sekunder af læseren, der hurtigt scroller videre. Derfor skal teksten være kort og nem at læse. 

Hyppig aktivitet 

Lav ofte nye opslag, mindst en gang om ugen, sådan sikre i flere kommer forbi jeres facebookside. 

Få gode billeder 

Hav altid billede på jeres opslag. Sørg for at billedet er skarpt og passer til det i skriver. 

Videoer 

Videoer virker, det er skønt med levende billeder. Laver i en lille aktivitet eller andet der kunne være sjovt at vise andre, så optag gerne en lille video.