Foto: Elsebet Gregersen
10-11-2019
Der blev i efterårsferien 2019 endnu engang afholdt ledelseskurserne Roland 2 og ULK på Houens Odde. Som noget specielt mødtes de to kurser og sammen planlægge de nye mærker til Paletten. Det var nyt og spændende. Her får du overblikket fortalt gennem en reportage.

EFTERÅRSKURSUS: ULK og Roland 2 planlægger sammen de nye mærker

De gamle vægge tårner sig op rundt om det store bord. Mange stemmer former sig ved bordet, da man har fået en stor opgave stillet for an sig.

Der er mange forskellige ansigter, af forskellig baggrund, samlet på centeret, som i den forgangne uge har huset de mange kursister.

Alt fra erfarne ledere med 13 år som spejdere på bagen, og nyere spejdere, som kun lige er 13 år gamle, er sammen denne eftermiddag om at skabe 6 nye mærker, et samarbejde som kursusstabene fælles har fået stablet på benene.

De to kurser, Roland 2 og Ungdomslederkurset ULK, som i efterårsferien har fundet sted på Houens Odde Internationale Spejdercenter, blev torsdag, som et forsøg, sat sammen med et fælles mål, som umiddelbart også ser ud til at være noget ud over det sædvanlige for langt de fleste spejdere.

I løbet af fem timer skulle de nemlig planlægge et mærke til KFUM-Spejdernes palette af mærker. Sammen i patruljer blandet mellem de to kurser, som hver havde henholdsvis 42 og 36 kursister, blev de sat på en vild, hvor de skulle fra idé til produkt hurtigere, end madmor kan nå at sige mad.

 

Effektiv planlægning

Rundt omkring mig er planlægningen så småt begyndt at gå i gang, og de 6 planlægningsteams, som er blevet oprettet, har fordelt sig på Stensgårdens mange rum, nogle indenfor, andre udenfor.

Jeg har taget fat i to deltagere, som udover at være på ULK også begge er i samme planlægningsgruppe. De beretter begge overvældet om, hvor spændende og udfordrende denne opgave er. Siri Hallgren og Claes Midtiby, begge 18 år og hhv. fra Bagsværd og Skjern, har tidligere selv været på en bred vifte af kurser, og nu var turen kommet til Ungdomslederkurset. Sammen med deres planlægningsgruppe, planlagde de et mærke, som henvendte sig til de unge i troppen.

Siri, hvad var dine første tanker, da I blev præsenteret for opgaven?

”Jeg var meget spændt på opgaven, for det kunne godt se ud til at blive svært at planlægge 12 personer samtidigt,” lægger hun ud, mens hun kigger ud over spejderne, som har spredt sig ved forskellige borde. ”Vi delte os hurtigt op i tre mindre grupper, så vi lettere kunne overskue opgaven.”

Patruljerne skulle, i deres planlægning af mærket, forholde sig til Paletten, som er Aktivitetsgruppens oversigt over, hvordan mærkerne i korpset er fordelt. Der er seks fokusområder i Paletten, som alle fokuserer på forskellige aspekter af spejderlivet.

Det handler henholdsvis om det sociale-, fysiske-, selvstændige-, følelsesmæssige-, åndelige- og intellektuelle område. Efter at have sat sig ind i områderne, skulle grupperne vælge to områder, som de ville gøre til afgørende for deres mærke.

Claes og Siri valgte sammen med sit hold det selvstændige og det sociale.

”Tankerne bag mærket er at lære ens tropsspejdere, hvordan det er at arrangere et møde,” fortæller Claes med passion.

”Det skulle ende ud med at tropsspejderne laver deres eget møde for hinanden. Minuttabellen skulle inddrages i deres overvejelser, sådan de vidste, hvor hurtigt tiden kan løbe fra én under et møde.”

Ud over selve formålet for mærket skulle de to patruljer præsentere tre aktivitetsforslag sammen med selve mærket. Aktiviteterne, som gruppen planlagde, lagde meget vægt på det individuelle om, hvordan man som enkeltperson planlægger bedst.

Man skulle fremlægge sin planlægning på en holdbar måde, og så skulle man være meget inde i minuttabellen, som Claes også selv fremhæver.

Hvordan synes I selv, det gik?

De to deltagere, som begge har været spejdere i mange år, kigger lidt på hinanden.

”Det var en meget stor opgave, som man skulle være meget effektiv for at nå til den ønskede deadline,” siger Siri.

”Paletten er sådan lidt fluffy i det, og man skal virkelig sætte sig godt og grundigt ind i den for at forstå den.”

Herefter tog Claes over.

”Men jeg synes, det var meget fedt, at det, vi lavede, lige som havde en effekt. Vi havde en oprigtig indflydelse på noget.”

Siri nikker genkendende.

”Det var sjovt at skulle arbejde sammen med nogen andre, end nogen på vores egen alder.”

Kunne man mærke aldersforskellen?

”Det var meget forskelligt fra patrulje til patrulje, men vi sad i gruppe med nogle aktive spejdere, som godt turde tage ansvar,” begynder Siri.

”Man kunne godt tro, vi (ULK-deltagerne, red.) ville tage styringen og være lederne over for Roland-spejderne, men vi var på den måde meget lige.”

Siri giver ordet videre til Claes, som næsten sidder på spring for at komme til orde.

”Samarbejdet gik faktisk ret godt.”

Efter samtalen med Claes Midtiby og Siri Hallgren takkede jeg dem for deres deltagelse og lod dem gå tilbage til deres gruppe for at gøre planlægningen af mærket færdigt.

Inden de afsluttede det helt, skulle de skrive et vedhæftet brev på deres ansøgning med formålet for mærket skrevet og udspecificeret.

Det var også i denne ansøgning, at aktivitetsforslagene til at gennemføre mærket skulle være beskrevet. Alle seks patruljer, som deltog i planlægningen denne torsdag eftermiddag, har siden fået tilbagemelding fra Aktivitetsgruppen med vedhæftet feedback omkring, hvordan mærket kunne gøres bedre.

Der er uden tvivl blevet rykket ved spejderne inde bag ved disse store murer, da de i efterårsferien
blev uddannet i at lede andre unge som dem selv. Dette er, trods dens nyskabende identitet, en typisk aktivitet på Roland 2 og ULK, hvor man lærer at tage ansvar i sit nærområde, helt tæt på i patruljen.

Der afholdes regelmæssigt nye kurser i ferierne, så hvis man har lyst til at deltage på blot et af kurserne eller dem begge, kan man se og læse mere om dem i Kalenderen.

For nu vil jeg træde væk fra Stensgårdens store bygninger og rejse væk fra Odden. Indtil næste gang, du store halvø.