Forbrænd det, du spiser. En måde at opnå forståelse for sammenhæng mellem kost og fysisk aktivitet.

Formål:

  • At give viden om sammenhængen mellem kost/slik og motionsbehov. Over en dag skal man indtage det, man forbrænder - ikke mere! 
  • At give viden om, hvor meget aktivitet, der skal til for at forbrænde fx et stykke chokolade. Ideen er, at spejderne ved at udføre en fysisk aktivitet kan gøre sig fortjent til noget, der kan spises/drikkes.

På et bord stilles forskellig frugt, slik osv., fx melonskiver, æbler, chokolade, cola, cacaomælk, slik. Ved hver ting angives, hvor meget energi (kJ), der er i et stykke/en mængde. Papir, blyant og lommeregner ligger klar.

Opgaven til spejderne er nu:

Først beregnes patruljens gennemsnitsvægt. (Hvis man på forhånd ved, at der er spejdere med særlige vægtproblemer, er det bedste at gå ud fra fx en gennemsnitsvægt på 65-70 kg for at undgå for meget fokus på den enkeltes vægt!).

Herefter vælger patruljen en ting, man vil "gå efter". Så beregnes den længde, man skal gå: Antal km = antallet af kJ divideret med 4 x kropsvægt.
Det er hvert enkelt medlem, der skal gå denne distance - den skal ikke deles!!
Hvis man løber, kan man løbe lidt kortere.
Hvis man cykler, skal man cykle lidt længere. Fastsæt en %-sats, der reduceres/øges med, hvis patruljen vælger en af disse muligheder.

Patruljen lægger en passende rute vha. et kort over omegnen og går/løber/cykler turen. Herefter kan den ønskede genstand indtages, og der fortsættes med en ny. Evt. kan der laves en lille konkurrence mellem patruljerne om, hvem der får forbrændt flest kJ i løbet af mødet.

Varighed

Materialer

Et udvalg af mad, slik og drikkevarer, hvor I kender energiindholdet Køkkenvægt Badevægt Papir og blyant Lommeregner Kort over området Cykler Læs mere Haveman og Andersen: God mad - Let at lave

Deltagere

Min. 3

Max. 100

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer