Denne aktivitet er tredelt og går ud på dels at tømre spejderne i den enkelte enhed samme, dels at lære dem, at spejdere andre steder laver spejderarbejde ligesom dem, og endelig at lære at spejdere har fandtes i adskillige generationer

 

At have et særpræg i banden er med til at styrke dennes fællesskab og følelsen af at høre sammen.

Banden har noget sammen, som de andre ikke har. De fleste bander har navne efter farver, og det er en god idé at lade denne farve være et gennemgående tema i bandens særpræg. Det har også den praktisk fordel at alle ved hvor tingene hører til.

Eksempler på særpræg kan være ulvemasker; totem (et lille monogram som er nemt at tegne for ulvene); banderåb, som bruges ved klarmeldinger; en kasse (gerne lidt "kisteagtig"), som banden kan have deres ting i.

 

Som I nok ved er der spejdere flere steder i Danmark; men hvor tit taler I med dem? Hvorfor ikke tage kontakt til en gruppe - måske endda nogle i et andet korps? I kan spørge om der er nogen af ulvene der kender nogen i andre grupper. På den måde synes de måske ikke at de fremmede er helt så fremmede.

Det er ikke alle der skriver lige godt, så lad endelig de, der har lyst, tegne. Argumentet kan være at et brev uden tegninger er et kedeligt brev. Så føler de svage skrivere sig pludselig ikke sat udenfor men i stedet i centrum.

En anden måde kan være at sende mpg.filer eller "breve" indtalte på bånd. Så kan I synge osv.

 

Hvis ikke I får kontakt med en gruppe, eller ikke har lyst til alt det der skriveri, kan I måske kontakte nabogruppen og høre om I må komme forbi en gang eller to. Du kan finde ud af hvor den nærmeste gruppe er, ved at kikke på www.spejdernet.dk. Eller du kan prøve din gruppeleder eller distriktschef.

Når I så mødes, kan I jo hver især have planlagt nogle aktiviteter eller lege, som I skal prøve sammen. Husk også at give rigelig tid til at lege. Det er nok den bedste måde at få nye venner på.

 

Når børnene hører at spejderne startede en gang tilbage i det forrige årtusinde, kan det godt være lidt svært at forstå. Og er de historier lederen fortæller om B.P. nu også helt sande?

En god måde at gøre det forståeligt for børnene at det der spejderi er noget gammelt noget, er ved at få en gammel spejder ud og fortælle om, hvordan det var da han/hun var spejder og måske på deres alder.

Det bedste er selvfølgelig hvis det er en, nogle af dem kender i forvejen, men det er absolut ikke et krav.

Husk at for børnene er enhver der er over 30 år gammel, så I behøver måske ikke ligefrem drive klapjagt på de aller ældste for at finde en spejder, som de synes er gammel.

Varighed

Materialer

Ting til gruppens og/eller patruljens særpræg.

Deltagere

Min. 2

Max. 30

Kompetencezoner

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer