Lære hvordan de nordiske lande ser ud gennem en samarbejdsøvelse.

Ideen med at lægge puslespillet er ikke kun, at spejderne skal lære, hvordan de forskellige lande ser ud, det handler også om at samarbejde.

Et kort over de nordiske lande klæbes på karton og klippes ud som puslespil. Alle deltagere har nogle brikker fra begyndelsen. Man må give brikker væk men ikke tage fra de andre. Man må ikke tale sammen.

Da det er umuligt for nogen at tage føringen i aktiviteten ved at tage brikkerne fra de andre, må alle vente på, at de andre lægger brikker ud på bordet. De kan selvfølgelig alle smide alle brikker ud på bordet samtidigt, og så er det langt nemmere for en enkelt at blive "samleren", - den, der bestemmer, hvordan brikkerne skal placeres.

Det kan være fornuftigt at indføre nogle restriktioner, fx at der kun må lægges en brik ud på bordet ad gangen. Hver gang man ikke har overholdt en regel, skal man løbe en tur rundt om spejderhuset. Der er mange muligheder. Tænk over det, inden I tager spillet i brug.

 

Forslag til andre regler:

- Ingen må tale sammen.

- Hver gang man ligger en brik, så skal man sige hvilket land som brikken tilhører.

- Spejderne ligger en brik efter tur. hvis de ikke kan ligge en brik til en eller flere brikker som allerede          ligger på bordet i forvejen så springes de over.

- Hver gang en spejder ligger en brik skal de svare på spørgsmål om det pågældende land.

 

Kan spejderen ikke svare på spørgsmålet, ligge en brik eller glemme en af de andre regler, så skal vedkommende løbe en tur omkring spejderhytten.

 

Spillet kan selvfølgelig også i begyndelsen bruges som et almindeligt spil, hvor det bare handler om at få det samlet. Efterhånden som man har prøvet spillet nogle gange, kan flere regler indføres. Det er et spil, I bør bruge mere end én gang, og fortvivl ikke, hvis det er svært første eller anden gang.

Varighed

Materialer

De nordiske lande tegnet på karton og klippet ud som brikker. Spørgsmål om landene, regler

Enheder

Deltagere

Min. 3

Max. 9

Kompetencezoner

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer