Foto: Getty Image
29-05-2018
Ulighed går på tværs af landegrænser og sætter både lande og personer bagud i forhold til andre, når det gælder om at gribe muligheder. Vidste I f.eks., at de rigeste 1% af verden ejer halvdelen af den samlede rigdom?

Privilegieræset

Aktiviteten er et 100 meter løb, hvor spejderne igennem aktiviteten reflekterer over, hvilke fortrin forskellige privilegier giver dem.

Alle spejderne får tildelt en rolle. Inden løbet læses en række udsagn op, som kan give én et privilegium i både livet og i løbet. For hvert udsagn, der passer til den tildelte rolle, træder spejderen et skridt frem og får det forspring inden startskuddet.

Det er op til spejderen selv at bedømme om et udsagn passer til deres rolle.

  • Uddel rollekortene tilfældigt blandt deltagerne. Bed dem om ikke at vise det til de andre, men hold det for dem selv.
  • Bed dem læse deres rollekort og bruge 5 min på at tænke over deres rolle, og om at overveje, hvordan deres liv er. Brug evt. de indledende refleksionsspørgsmål til at hjælpe med disse overvejelser.
  • Efter disse refleksioner stilles deltagerne op på en linje ved en markeret bane.
  • Fortæl deltagerne, at du nu vil læse et udsagn op. Hvis de føler dette passer på deres rolle, skal de gå et skridt frem.
  • Læs udsagnene ét efter et. Giv tid efter hvert spørgsmål til, at deltagerne kan overveje, hvorvidt det passer til dem, stille sig frem og orientere sig om, hvordan de står ift. hinanden.
  • Efter udsagnene er læst bedes deltagerne orientere sig om, hvordan de står ift. hinanden. Bed evt. nogle af dem fortælle om deres rolle, og hvorfor de står, hvor de gør.
  • Endeligt tælles der ned fra 5, og det gælder nu for deltagerne om at løbe hurtigst over målstregen.

Roller

  • Du er en arbejdsløs alenemor i Danmark.
  • Du er en 22-årig kvinde, som studerer i Danmark og bor på kollegie.
  • Du er en 49-årig tyrkisk indvandrer boende i Gellerup.
  • Du er en 22-årig mand, som studerer ved et universitet i Mexico City.
  • Du er en teenagedreng boende i Bamako - den største by i Mali, som ligger i Vestafrika.
  • Du er en 22-årig mand, som studerer ved Yale University i USA.
  • Du er en hjemløs muslimsk mand i København.
  • Du er en 17-årig sigøjnerpige, som aldrig afsluttede 4. klasse.
  • Du er direktør i en stor international virksomhed.
  • Du er en menig soldat i den irakiske hær.
  • Du er en 12-årig pige i Danmark og bor i et villahus med dine forældre og 2 søskende.
  • Du arbejder på en tøjfabrik i Cambodia med 12 års erfaring.
  • Du er søn af en ambassadør i Kina.
  • Du er nyhedsvært på DR1.
  • Du er en 30-årig ejendomsmægler i Tyskland.
  • Du er arbejdsløs alenefar i Sverige.
  • Du er en 32-årig kvinde fra Saudi Arabien.
  • Du er en afroamerikansk mand fra Detroit i USA.

Udsagn

  • Du har aldrig oplevet seriøse pengevanskeligheder.
  • Du bor i en anstændig bolig med adgang til telefon og TV.
  • Du oplever, at din tro, religion og dit sprog er respekteret, hvor du bor.
  • Du oplever, at din mening om politiske og økonomiske emner er vigtige og lyttes til.
  • Du er ikke bange for at blive stoppet af politiet.
  • Du har fået morgenmad denne morgen.
  • Du ved, hvor du kan søge råd og hjælp, hvis du har brug for det.
  • Du har aldrig følt dig diskrimineret på grund af dit køn.
  • Du har aldrig følt dig diskrimineret på grund af din religion.
  • Du har aldrig følt dig diskrimineret på grund af din hudfarve.
  • Du kan få dækket dine sundhedsmæssige behov.
  • Du kan rejse på ferie minimum én gang om året.
  • Du kan stemme til lokale valg.
  • Du føler, du har et interessant liv og er positiv omkring din fremtid.
  • Du er ikke bange og bekymret for dine børns (eller fremtidige børns) fremtid.
  • Du kan blive forelsket i den person, du selv vælger.
  • Du kan bruge internettet.
  • Du har eller havde mulighed for at få hjælp til dine lektier, mens du gik i skole.
  • Du havde eller har adgang til gratis undervisning.

Refleksioner

Indledende refleksionsspørgsmål:

  • Hvordan var rollens barndom?
  • Hvad arbejdede dens forældre med?
  • Hvordan ser deres hverdag ud?
  • Hvilken form for bolig bor de i?
  • Hvem ses de med i deres fritid?
  • Hvor mange penge tjener de?
  • Hvad er de bange for?

Afsluttende refleksionsspørgsmål:

  • Start med at spørge åbent om, hvad deltagerne synes om øvelsen.
  • Hvordan havde de det med at træde et skridt frem ift. de andre? Hvordan var det at skulle blive stående?
  • Hvor svært var det at sætte sig ind i rollerne?
  • Hvilke ting synes I, øvelsen lærte jer om ulighed?
  • Hvad er diskrimination?
  • Hvad er et privilegium?
  • Hvilke privilegier lagde I særligt mærke til i øvelsen?
  • Hvad vil det sige at blive diskrimineret?
  • Hvad kunne man gøre for at hjælpe på de uligheder, I oplevede i øvelsen?

Varighed

Deltagere

Min. 5

Max. 99

Skaleringsmuligheder

Ved yngre spejdere kan lederen vælge at spille ulighedsfodbold: Spejderne spiller på hold, som normalt, men undervejs får det ene hold pludselig et større mål end modstanderens, eller enkelte spillere gives handicap fx ved ikke at kunne se, eller skal spille med hænderne bundet bagpå.

Brug refleksionsspørgsmålene til at snakke med spejderne om forskellige former for ulighed.