Forfatter: Lars Søgaard

Få deltagerne til at planlægge en opgaves forløb. 

Formål:

At udvikle et holds samarbejde og omstillingsvillighed.  

Opgaven:

Holdet får en kasse med små tagrender og en dåse glaskugler.

8, 10, 12 og 14 meter fra holdet står dåser, nummereret med henholdsvis 5, 10, 50 og 100 point.

Holdet får ca. 5 min. yil at lægge en taktik for, hvordan de kan få scoret flest point ved at overholde de givne regler.

Når de 5 min. er gået, går de i gang, og de har nu 8 min. til at løse opgaven, men kan på ethvert tidspunkt tage en timeout på 2 min., hvor de kan bytte tagrender og revurdere deres taktik.

Opsummering/regler:

Der er 5 min. til at planlægge opgaven.

Først derefter kan tagrender vælges.

Der skal vælges en holdleder, som kan bestemme timeout.

Der er 8 min. til at løse opgaven.

Når opgaven starter, må man ikke tale sammen.

Der kan når som helst tages en 2 min. timeout.

Hver mand må kun have én tagrende.

Glaskuglen skal trille fremad i tagrenden.

Hvis den triller bagud eller står stille, er glaskuglen tabt.

Hvis glaskuglen ryger på jorden, er den tabt.

Man skal stå stille, når kuglen triller i ens tagrende.

Der må kun byttes tagrender, når der er timeout.

Der gives kun point for glaskugler, som bliver i dåsen.

Instruktørens anvisninger skal følges.

Opfølgning og indlæring:

Har deltagerne været tro mod deres planlægning?
Skiftede de retning, hvis ja hvorfor?
Blev patruljen hæmmet af instruktørens indblanding?
Vigtigheden af at ”tænke” opgaven færdig inden udførelsen.

Tags

Varighed

Materialer

Målebånd 4 spande Mange stykker tagrender i forskellige længder Glaskugler eller små bolde

Deltagere

Min. 3

Max. 9

Kompetencezoner

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer