Forfatter: Ida Lind

Leg udendørs i den mørke tid. Der skal bruges en kraftig lygte.

To spejdere udnævnes til lygtemænd, og resten deles i et passende antal hold med ca. 4-6 spejdere på. Det aftales, hvor legen må foregå (mindre skovområde, græsplæne mellem huse, park...), og hvornår man senest skal være tilbage.

Lygtemændene løber i forvejen med lygten. De skal lyse med den mindst hvert andet minut. Resten af tiden kan lygten være slukket. Det gælder for lygtemændene om at ikke at blive fanget. De to lygtemænd er sammen om opgaven og må række lygten til hinanden, Hvis en af dem bliver fanget, har forfølgerne vundet. For forfølgerne gælder det om at fange en lygtemand. Hvis de gør det, har de (deres hold) vundet omgangen. Så kan to nye spejdere være lygtemænd.

Læs mere i bogen "Games for girl scouts" fra 1942 om legens oprindelse. Den er måske kendt i forvejen, men vi fandt den i en gammel amerikansk spejderbog under navnet " Will of the wisp". Vi begyndte at lege den, og det var sjovt.

Hvad er "Will of the wisp?" Det betyder Will med lygten (lygtemand) og er navn for de mærkelige lysskær, man nogle gange kan se ude over moseområder. Måske skyldes de methangas, som siver op fra mosen. Måske er det spøgelser eller sjæle, som vandrer rundt ude i mørket og søger efter en plads i himmel eller helvede. Prøv evt. at google udtrykket. Det er en meget spændende leg til halloween.

Varighed

Materialer

Kraftig lygte

Deltagere

Min. 8

Max. 15

Kompetencezoner

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer