Kende til tjenstebegrebet og have diskuteret "Dagens gode gerning". At få den enkelte spejder til at reflektere over sin egen rolle og sit ansvar overfor sine medmennesker.

 

Et citat fra BP's sidste brev:

"Den sande vej til lykken er at gøre andre lykkelige. Prøv på at overlade verden en lille smule bedre til dine efterkommere end du modtog den, og når du engang skal dø, kan du dø lykkelig i den følelse, at du i hvert fald ikke har spildt din tid, men har gjort dit bedste."

 

Ofte støder vi på noget i hverdagen, vi mener burde være anderledes. Det er måske noget vi ser i TV, hører i radioen, læser i avisen, hører fra andre, eller selv oplever. Det er ofte svært at se, hvordan netop jeg skulle kunne ændre på disse ting. Disse ting kan du ikke ændre "hvis du bare lader som ingenting" Først når du tager stilling til tingene og vælger at gøre noget aktivt for at ændre dem, er det muligt at forandre verden en lille smule.

 

Aktivitet:

Aktiviteten skal lede frem til, at den enkelte spejder sætter sig et mål for den kommende tid

 

I troppen eller patruljen tages en runde, hvor hver enkelt fortæller lidt om sine tanker/følelser, måske i stil med:

Hvad er jeg bange for?

Hvad er jeg glad for?

Hvad ville jeg savne mest, hvis det forsvandt?

 

I næste runde fortæller hver enkelt lidt om hvad han/hun gør for at værne om de gode ting, og mindske de dårlige. Måske også visioner i stil med:

Hvis det var muligt, ville jeg...

Jeg prøver at.. for at skal blive bedre

Jeg kunne godt tænke mig at lave om på...

 

Herefter skal hver spejder sætte sig et konkret mål for noget, han/hun vil arbejde for i den kommende tid. Det er meningen, at aktiviteten skal få den enkelte til at føle, at det faktisk nytter noget at have nogle meninger om, hvordan verden kan blive bedre. Det er muligt at gøre en forskel, hvis man er bevidst om sine holdninger, er personligt engageret og handler aktivt.

 

Skriv jeres mål ned og tag dem frem efter f.eks 1/2 år. I kan også lave en planche med et træ, hvor bladene er hver spejders målsætning for et bestemt tidsrum.

Varighed

Materialer

Papir, blyant

Enheder

Deltagere

Min. 3

Max. 9

Kompetencezoner

Kommentarer (0)

Ingen kommentarer